lauantai 12. heinäkuuta 2014

KVAALI!!

Vaikka se kvaali tulikin Retun kanssa tänään siitä kympistä, suututtaa mua edelleen mun surkea ratsastus metrissä. Vaikka kuinka koitan miettiä kivasti mennyttä kymppiä, niin ai että mua suututtaa se metri.

kielto..

Verkassa Retu oli jotenkin löysän tuntuinen. Yleensä se on menossa kuin kiitojuna mutta nyt sitä piti ratsastaa ihan kunnolla. Mua tosin jännitti se kymppi jo ennen metriä niin paljon, etten yhtään ihmettele jos se vaistosi sen. Verkassa hypyt oli ihan ok, mutta silti aloittaessani rataa mulla ei jotenkin ollut mitään flow-fiilistä. Ykköselle toinkin Retun ihan pohjaan, kaikki rytmistä alkaen oli kateissa. Laukkaa periaattessa oli kaarteessa, mutta himmasin vaan kohti estettä. Kakkoselle pistin lisää vauhtia ja koitin lähteä työntämään. Eihän hevonen tollasesta paikasta hyppää ja tökkö sinne tuli. Uudestaan lähestyttäessä käytin raipan kaulalle ja Retu teki hyvän hypyn. Kolmonen oli trippeli jonne pääsin ihan kelvollisesti, sarja sujui hyvin mutta sen jälkeen vitoselle olisin taas halunnut työntää kun en nähnyt mitään askelta. TYHMÄTYHMÄTYHMÄ. Retu raukka rämpi esteen yli paikaltaan ja jatkoi urheasti eteen päin vaikka kuski koitti parhaansa mukaan sabotoida suoritusta. Kutonen ok ja vika linja hyvin. Rata siis 4:llä virheellä maaliin, vaikka niitä olisi voinut olla ainakin 12..

sarjalta

Mitä mä sitten oikein mietin siellä radalla? Ennen vitosta mm. ajattelin että hemmetti, seuraavassa luokassa esteet on vielä isompia että en mä voi näin huonosti tuoda tätä hevosta niille. Mietin myös että miten ihmeessä tää hevonen hyppää ne isommat kun en osaa edes näitä pienempiä ratsastaa.


Retu oli tosi reilu mulle tänään. Yleensä kun se pysähtyy, menee se aivan lukkoon eikä oikein enää tsemppaa ollenkaan. Nyt se onneksi auttoi mut radasta läpi ja se saikin paljon kiitoksia siitä. Itseäni mun taas ois tehny mieli piiskata raipalla kun ei siinä tekemisessä ollu taas mitään järkeä. Luulis nyt että tällä ratarutiinilla yhden virheen jälkeen tajuaa että vois vaikka keskittyä ja ratsastaa ja odottaa sinne esteelle. Mutta ei. Mä olin niin niin vihanen. Ja vain ja ainoastaan itselleni.

ja taas työnsin..

Kävin hetken rauhottumassa ja kävelemässä metsässä, mutta se kymppi alko jännäämään niin paljon että olin aivan paniikissa. Mähän en normaalisti jännitä kisoja ollenkaan, mutta jotenkin toi nyt vaan pelotti ihan hemmetisti.

Koska lähtöjä oli metrissä niin vähän kävin kävelemässä kympin radan aika pian metrin jälkeen ja olinkin sitten vielä enemmän paniikissa. Rata oli täyskorkuinen ja todella tekninen. Mestaruuksia kiertäneet ratsastajat totesivatkin että edes mestaruuksissa ei ole ollut näin teknisiä ratoja.. Hehehh.



1-2 väli oli odottava 6 laukkaa, kolmoselle jatkettiin melkeen 90 asteen kulmasta kaareva linja ja sieltä päädyn läpi trippelille, josta normi 6 laukkaa pystylle. Pystyltä tiukka u-käännös okserille, josta kaareva tie sarjalle. Sajalta odottava 6 pystylle.

110 este numero 2

Verkassa hyppäsin vain isoja pystyjä ja yhden 100cm okserin. Retu tuntui varmalta metrin kiellosta huolimatta ja nopeasti pääsinkin radalle. Siellä olinkin sitten aivan paniikissa, hyvä etten purskahtanut itkuun kun nostin käden ylös tervehdykseen. Sitten mentiin.

110 jäätävän leveä trippeli

1-2 väli hyvä, 3 inahduksen lähelle, trippelille taas vähän lähelle, 4 hyvä, 5 hyvä, sarja hyvä ja linja hyvä! Me oltiin maalissa!! Kaksi puomia saatiin mukaan, mutta se ei mua haitannut. Retu hyppäs niin koko sydämestään ja oli ihan messissä. Metristä viisastuneena, kun en nähnyt paikkaa, odotin rauhassa. Vaikka muutamalle jouduttiin lähelle, olin tukena niin hyvin että Retu uskalsi mennä.

110 vika este

Mä olin niin iloinen. Seuraavalla kerralla on taas jo niin paljon helpompaa! Mutta täytyy muistaa jo metrissä ratsastaa hyvin. Eikä miettiä sitä kymppiä.








6 kommenttia

  1. Sori kysymykseni ei kuulu ollenkaan postaukseen...
    Mutta mitä tarkoitetaan kun puhutaan että hevonen on joko pohkeen edessä tai takana ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun hevonen ei liiku rehellisesti jalasta eteen ja ei kanna itseään takajalkojen päällä, ei se ole rehellisesti pohkeen edessä. Hevosen tulisi liikkua ohjan ja pohkeen vällissä niin, että liike suuntautuu koko ajan takaa eteen kohti tuntumaa :)

      Poista
  2. Olipa ihanan avoin kirjoitus! Tuli hyvä mieli teidän onnistumisesta 110 radalla, onnea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitähän tämä bloggaaminen on, ilman avoimuutta se olisi ihan turhaa. Ja ratsastus ylipäätänsä, jos ei ole rehellinen itsellensä ei voi edistyä!

      Poista
  3. Paljon onnea kvaalista! Harmi, ettei metri mennyt ihan putkeen, mutta onneks kympissä sitten meni jo mukavammin :) Katsomossa jännitettiin kovasti teidän (ja K:n ja Villen) puolesta! Sitten vaan hyviä treenejä ja tsemppiä tuleviin kisoihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ihana kun on katsomossakin kannustajia :) Onneksi heti ens to on revanssi, otan itteäni niskasta kiinni!

      Poista