tiistai 16. syyskuuta 2014

ESRA aluemestaruudet 14.9

Eilen saittenkin ensimakua Hyvinkään aluemestaruuksista. Matkassa kisoissa olivat siis Retu ja Aku. Akun kisoista tulee oma postaus, nyt kisatarinaa Retusta :)

c. Kim Olin

Aloitin päivän Retun kanssa. Tallilla otin sen hetkeksi aamukävelylle, jonka jälkeen letitin sen. Tällä kertaa päätin mennä ilman huppua ja otsis auki, joten letitin vain harjan ja hännän. Hännän letitän aina kuljetukseen kokonaan, jotta häntä kihartuu ja näyttää paksulta.

c. Kim Olin

Itse ajoin kisapaikalle edeltä, koska Aku hyppäsi päivän vikassa luokassa ja mun piti ajaa omalla autolla takaisin kotiin kisojen jälkeen. Paikalla olin itse hyvissä ajoin, mutta Retu saapui paikalle ihan viime tingassa. Onneksi radassa ei ollut mitään sen kummempaa ja se oli pieni, koska mulla oli lopulta vain 4 ratsukkoa aikaa verkata.

Tällaisissa tilanteissa ei vaan saa itse hermostua. Kävelin verkkaan, ravasin yhden ratsukon, laukkasin yhden ja hyppäsin kaksi pystyä ja kaksi okseria. Tämän jälkeen kävelin kierroksen ja menin radalle.

c. Kim Olin

Retun verkkaluokka oli 95cm, arvostelulla A20 ja olin viimeinen lähtijä. En ollut katsonut muiden ratoja ollenkaan, joten en tiennyt olivatko muut ratsastaneet aikaa. Itse menin oman suunnitelman mukaan, eli pienet tiet, mutta rauhassa.

c. Kim Olin

Ykkönen oli ihan perus pysty jonka jälkeen pääsi hyvin oikaisemaan kakkoselle, joka oli musta-punainen okseri. Ilmassa Retu hieman spookasi estettä, mutta jatkoi kuitenkin rennosti sen jälkeen. Kolmoselle käänsin hieman pienemmän tien, mutta en niin pientä kuin olin suunnitellut. Noin lyhyen verkan jälkeen en halunnut laittaa Retua ihan äärirajoille. Kolmonen puhtaasti yli ja seitsemällä laukalla yhden askeleen sarjalle.

c. Kim Olin

Sarjan jälkeen käänsin neloselle pienen tien, mutta kerkesin suoristaa Retun kuitenkin hyvin. Rata jatkui seitsemällä laukalla pystylle, josta laukkasin isosti trippelille ja vikalle pystylle.

95cm este nro 1

Tuloksena siis puhdas rata ja kolmas sija! Rataan olin tyytyväinen ja kaikki tuntui helpolta. Uusi kuolain toimi jälleen halutusti ja jokainen askel radalla oli mun askel. Vitsi oli ihana fiilis kun kaikki sujui niin hyvin :) Isompien 110-ratojen jälkeen oli kiva mennä noin pieni rata ja Retukin varmasti tykkäsi vähän huvitella :)


95cm sarja

Palkintojen jaossa Retu ei oikein meinannut seistä, sillä oli niin kivaa :) Palkinnoksi saatiin hieno Eskadronin riimu joka kerrankin oli niin iso, että mahtui Retulle. Toisella on niin suuri pää :)


Luokan jälkeen laitettiin Retulle Back on Track selkään ja pakattiin poni autoon. Mentiin seuraamaan ponien aluemestaruutta oikeastaan koko luokan ajaksi ja vasta sitten lähdettiin laittamaaan Retua valmiiksi uudemman kerran.


Lähdin suokkien aluemestaruudessa jo toisena lähtijänä, joten verkkasin Retua jo ennen radankävelyä. Tein paljon ravia ja vain hieman laukkaa, jonka jälkeen pääsin jo kävelemään radan läpi. Radassa ei ollut mitään kummallista, kaikki tehtävät oltiinkin jo hypätty edellisessä luokassa.

Onneksi en ollut verkannut enempää ennen radankävelyä, koska kisajärjestäjät eivät aikaistaneet luokkaa mahdollisuuksista huolimatta ollenkaan. Olin tästä vähän yllättynyt, koska kaikki ratsastajat olivat paikalla ja olisivat olleet valmiita aloittamaan jo aiemmin.. Kävelin aika kauan ja otin vasta sitten lisää laukkaa ja muutamat hypyt. Retu tuntui hyvältä ja jopa vasemmalle se hyppäsi suorana!

Sarjan b-osa

Rata alkoi hyvin, sain kivan laukan ja lähestymisen ykköselle. Oikeastaan kaikki sujui hyvin aina neloselle asti, jonne jäin empimään, otanko väliin 6 vai 7 laukkaa. Liian myöhään aloin tekemään seitsemättä ja olin jo ihan varma että puomi tulisi kun ajauduttiin vähän lähelle, mutta Retu nappasi jalat mukaan ja hyppäsi puhtaasti yli. Kuotonen oli trippeli ja sinne päästiin taas normaaliin ja hyvään paikkaan, mutta silti, klonks. Miksi se ei voi pudottaa niitä esteitä, minne mä teen virheen? Miksi pitää aina ottaa ottaa sellainen puomi mille ei oikein edes ole syytä? Mur. Loppu rata sujui kivoissa merkeissä, vaikka lähdinkin ratsastamaan aikaa ja maalissa oltiin 4 virheellä.



Tiesin jo ennen luokan alkua, että montaa nollaa ei välttämättä nähtäisi ja siksi osasin suunnitella radan jo etukäteen niin, että osaisi kääntää Retua pienemmin, jos puomi jostain tulisi. Tämä oli hyvä ratkaisu, koska nollia tuli lopulta vain kaksi ja minä olin sitten se nopein nelonen ja täten pronssimitalisti!


Vaikka taas kerran oltiin palkinnoilla sillä säälinelosella, olin silti tyytyväinen tulokseen. Mitalia lädin hakemaan ja sen sain! Vaikka se tuli nelosella, niin se tuli silti hyvän ratsastuksen ansiosta. Tai oikeastaan taktikoinnin :) Noissa tilanteissa pitää osata pelata, ja mä ratkaisin asian noin! Moni harmitteli, ettei tajunnut tehdä samaa, mitali oli nimittäin monella niin lähellä mutta silti niin kaukana..

Pitäsköhän mun värjätä toi oma tukka?!

Retu sai pitkät loppukäynnit ja poseerailtiin pellolla vielä ihan antaumuksella kun oli niin hyvä ilma ja paljon palkintoja :D Retu oli jo hetken seisoskelun jälkeen sitä mieltä, että nyt riittäisi ja seisoi vain korvat luimussa ja koitti syödä koko ajan.. Onneksi saatiin edes muutama onnistunut kuva :)

Pusii <3

Retun kausi päättyi mitä todennäköisimmin näihin kisoihin. Jos johonkin mennään, niin Ypäjälle Seilinpoika-cuppiin, mutta siitä ei vielä ole varmuutta. Retun kanssa kausi on ollut pääasiassa oikein hyvä ja kaikki tavoitteet tuli saavutettua. Päästiin hyppäämään ekat mestaruudet ja aluemestaruuksista tuli mitali :) Lisäksi startattiin monta kansallista 110-luokkaa, joka tuli plussana kaiken päälle!

On se hevonen vaan niin upea tyyppi ja meidän välinen yhteistyö parantuu vaan kisa kisalta. Ja kauden suurin asia on musta ollut se, että Retulle on saatu myös niille 110-radoille niin hieno itseluottamus ja flow, että se auttaa muakin jo välillä hirmu kivasti. Viime kaudella tai edes viime talvena näin ei olisi ollut.. Lisäksi mä olen itse saanut sen kanssa hienon fiiliksen ja 110-radatkaan ei tunnu enää yhtään niin isoilta ja mahdottomilta kuin alkukaudesta :)

Kiitos Hanni ja Jan kun saan kisata näin hienolla hevosella <3

Mun Rekkuboy <3



5 kommenttia

  1. Onnea! :) ja onpa ihanaa kun jaksatte letittää suomenhevostakin kisoihin! Kyllä letitetty on aina siistimpi kuin karvareuhka kun itseään (ja mahdollisia sponsoreita) edustamassa ollaan :)

    VastaaPoista
  2. Tosi paljon onnea! Ihania noi pellolla otetut kuvat, viimeinen varsinkin on aivan super ihana! <3

    VastaaPoista
  3. Ihaanan ilosia kuvia ! Onnittelut hienoista suorituksista ja tietty mitalista ! :)

    VastaaPoista