keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Töissä

Mun uusi "koti" sijaitsee tosiaan Espanjan Esteponassa, lähellä Marbellaa. Asun siis mun pomon villassa, jossa mulla on oma tosi iso huone, vessa ja parveke. Belgiassa systeemi on sitten sama, mutta en tiedä millainen talo meitä siellä odottaa :D Pomo on jo vuosia viettänyt kesät Belgiassa ja muun ajan Espanjassa, koska kesäisin Espanjassa meinaa olla turhan kuuma hevostelulle ja kisoja on myös turhan vähän. Hevoset starttaavat Belgiaan ensi viikolla ja matkan ajaksi mä suuntaan Suomeen valmentamaan ja näkemään kavereita ja perhettä.

Täällä Espanjassa mun työpäivät alkavat 8 aikaan kun menen talliin. Meillä on tosiaan 4 hevosenhoitajaa, jotka vuorottelevat tallissa niin, että paikalla on vähintään 2 hoitajaa kerrallaan. Usein kuitenkin on niin, että yksi ajaa hevosia kisoista kotiin tai kisoihin, jolloin siellä on mukana myös toinen hoitaja jos hevosia on mukana enemmän kuin 2. Kisoja on kuitenkin enemmän tai vähemmän koko ajan, joten tämän hevoskaartin kanssa tuo hoitajamäärä on ihan ok, vaikka kuulostaa paljolta. Välillä kaikki pojat on samaan aikaan tallissa, mutta yksi saattaa hoitaa autoja kuntoon yms. jolloin hevosia hoitaa vain 3.


Pojat laittaa aina hevoset mulle ja pomolle valmiiksi, pomo tosin saapuu yleensä paikalle vasta 9 jälkeen vietyään poikansa kouluun. Itse kävelen yleensä ekan hevosen kanssa siihen asti kunnes pomo tulee, koska tykkään ratsastaa samaan aikaan hänen kanssa. Koska hevosia on molemmilla joka päivä 5-7, on meillä aikaa tehdä jokainen hevonen todella rauhassa. Itse käytän yleensä tunnin jokaisen hevosen kanssa. Välillä tietysti vähemmän, välillä jopa enemmän. Itse tykkään myös tehdä loppukäynnit itse, mutta pomo ei hirveästi harrasta niitä, koska kun hevoset viedään talliin, pojat vie ne pesulle ja kävelyttää ne vielä pitkästi.

Mulle oli alkuun tosi vaikeaa olla tallissa tekemättä mitään. Tuntui, että ihan sama mitä yritin tehdä niin olin aina tiellä. Nyt kuitenkin oon oppinut tuntemaan kaikki pojat ja sen miten he toimivat, joten musta on jo apuakin :D Edelleen pieni ongelma on se, ettei kukaan pojista puhu oikeastaan englantia.. Ja mä en puhu espanjaa, portugalia enkä ranskaa mitä pojat taas puhuvat :D Mutta hyvin me ollaan pärjätty, mitä nyt muutama missunderstanding on tapahtunut..

Yleensä ollaan valmiita tallista 2-4 välillä, riippuen siitä kuinka monta hevosta mennään. Pomo lähtee aina suoraan vikan hevosen jälkeen mutta mä jään yleensä vielä vähäksi aikaa talliin. Oon nimittäin ominut itselleni varusteiden pesun :D Vaikka pojat on kaiken suhteen ihan megatarkkoja niin mä
oon vielä niitä tarkempi putsaamaan varusteita. Nyt kun on tosi paljon aikaa, kiillotan kaiken aina ihan vimpan päälle :D Pojat on ollu tästä ihan mielissään, onhan se nyt aika tyttömäistä kuitenkin putsata kamoja ;) Aamuisin taas oon ottanut omaksi jutukseni tuoda kaikki päivän aikana tarvittavat varusteet hoitopaikalle ja sekin on sopinut pojille oikein mainiosti. Lisäksi vaihdan aina tarvittavat kuolaimet hyppypäivinä toisiin suitsiin jos on tarvetta ja fiksailen tuollaisia juttuja :D


Seuraavaksi olisi luvassa postauksia siitä mitä Aapolle kuuluu, miten me suunnitellaan meidän viikot ja kuinka työstetään hevosia ja mitä kaikkea olisi luvassa kesälle :)

6 kommenttia

  1. Kuulostaa kyllä siltä että siellä viihtyy. Tsemppiä jatkoon, toivottavasti kisakesä onnistuu Aapon kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mä toivon todella että kisat sujuvat Aapon kanssa! Ja kyllähän täällä viihtyy, ei voi valittaa..

      Poista
  2. Kiva kuulla miten siellä menee! Kuulostaa ihan mahtavalta :) Mitä kautta tämä paikka sulle löytyi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapasin mun pomon jo Mijaksessa tammikuussa kun oltiin treenaamassa siellä Helasoiden hevosten kanssa. Kun lähdettiin Vilamouraan sain siellä ollessa työtarjouksen myös tältä nykyiseltä pomolta ja lopulta päätin ottaa sen vastaan. Hän tykkäsi mun tavasta työstää hevosia ja ennen kaikkea mun työmoraalista - kuukauden päivät hän oli nimittäin seurannut sivusta mun tekemisiä :D

      Poista
  3. Mahtavaa kun kirjoittelet taas enemmän! Aapon kuulumisia ja suunnitelmia odotellaan :) Olisi kiva kuulla miltä oman hevosen ratsastus muiden hevosten ratsastuksen päälle tuntuu entäs jaksaminen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No itseasiassa mulla on niin ihana tilanne että Aapo lasketaan osaksi tiimiä ja se kuuluu mulla aina päiväohjelmaan :) Eli se ei koskaan ole ns. ylimääräinen ja mun pomolle on tosi tärkeää että sitä treenataan yhtä hyvin kuin muitakin ja etenkin hypätessä pomo auttaa sen kanssa aina tosi paljon :)

      Ja jaksaminen on täällä helppoa! Aiemmin ajelin aina töiden jälkeen tallilta toiselle ratsastamaan / pitämään tunteja mutta nyt sitä en tee täällä ollenkaan. Päivät tuntuvat tosi helpoilta kun illat on aina vapaana.. Eli ainakaan tällä hetkellä ei ole liikaa töitä :D

      Poista